Tuesday, January 19, 2010

BERSYUKUR - Jumpa Cikgu Mas di Facebook.com


Assalamualaikum wm. wt.

Saya ingin menyambung bahagian pengenalan saya dengan menegaskan yang kita mesti bersyukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya kepada kita. Bukan saya mengatakan saudara-saudari orang yang tidak bersyukur nikmat Tuhan. Tidak! Saya sekadar ingin berpesan-pesan seperti mana maksud Surah Al Asr : Berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

Saya bersyukur dilahirkan dalam keluarga yang ada darah seni. Tapi cuma di sebelah ibu. Di sebelah ayah tidak diketahui oleh saya akan penglibatan mereka di bidang seni. Ibu saya sewaktu mudanya sentiasa menganyam tikar mengkuang. Selain tikar, ibu saya juga membuat tudung saji, menekat benang emas untuk perhiasan pengantin orang dulu-dulu seperti kipas pengantin, kepala bantal peluk, dan sebagainya.

Ibu saya mewarisi kemahiran seni kraftangan ini daripada ibunya yakni nenek saya dan ibu-ibu saudaranya yakni nenek-nenek saudara saya. Semasa saya kecil saya sering melihat mereka dengan aktiviti seni mereka. Tetapi darah seni saya tidak terarah kepada seni kraftangan sebaliknya lukisan potret.

Sejak di sekolah rendah saya sudah mula meminati bidang pemerhatian wajah orang. Buku-buku latihan tahun lepasnya yang masih kosong akan saya gunakan untuk melukis gambar orang. Semasa di sekolah menengah rendah, saya kerap ke perpustakaan melihat teknik-teknik melukis potret melalui buku-buku yang terdapat di sana. Selalunya saya akan praktikkan apa yang saya dapat dan memperbaikinya sedikit demi sedikit.

Sikap saya ni berterusan hinggalah kini. Saya tidak pernah berasa jemu memperbaiki teknik lukisan saya. Selalunya, saya akan duduk berjam-jam lamanya di studio di rumah saya. Namun, setiap sejam saya akan bangun selama 15 minit untuk melakukan aktiviti-aktiviti lain seperti solat, minum air, baca suratkhabar, tengok arnab, dan sebagainya. Ini untuk mengelakkan 'stress'.

Semua ini saya lakukan kerana saya mempunyai minat yang mendalam dalam bidang lukisan potret ini. Kalau saudara-saudari mempunyai minat yang serupa, saya tidak keberatan untuk berkongsi ilmu yang saya ada. Kalau belajar secara tidak formal, saya tidak akan mengenakan apa-apa bayaran. Saya akan memberikan tip-tip percuma kepada saudara-saudari. Tetapi, kalau belajar secara formal melalui kursuspotret.com.my, saya memang mengenakan sedikit bayaran.

Berkongsi ilmu adalah salah satu cara saya menzahirkan kesyukuran saya kepada Tuhan. Saya tidak boleh bakhil dengan apa yang Tuhan berikan kepada saya.

No comments:

Post a Comment