Tuesday, January 19, 2010

MEMILIH LUKISAN POTRET - Jumpa Cikgu Mas di Facebook.com


Assalamualaikum wm. wt.

Saudara-saudari yang dirahmati Allah,

Semenjak di bangku sekolah rendah saya sudah berjinak-jinak dengan lukisan potret sehinggalah saya menginjakkan kaki ke sekolah menengah. Apabila naik ke Tingkatan Empat, saya dimasukkan ke aliran Sains. Dalam aliran Sains tidak ada mata pelajaran Seni Lukis ( istilah pada masa itu ). Seni Lukis hanya diajar di kelas-kelas aliran Sastera. Ini sedikit mengecewakan saya sementelahan usaha saya dan beberapa orang rakan sekelas untuk bertukar aliran tidak mendapat layanan yang diharapkan.

Semasa berada di Tingkatan Lima, saya mula tidak mampu untuk meneruskan mata pelajaran Additional Mathematics. Adalah tidak mungkin saya mendapat gred yang baik untuk mata pelajaran tersebut dalam MCE saya. Lalu, saya dan beberapa orang rakan yang mengalami keadaan yang sama telah mengambil keputusan untuk 'drop' Add Maths dan mengambil kertas Seni Lukis.

Mulai hari itu, kami mengikuti kelas Seni Lukis di bawah bimbingan Mr Yong bersama rakan-rakan aliran Sastera. Di situ baru saya dapat lihat rakan-rakan dari aliran Sastera seperti Kamarul Baharin misalnya yang telah jauh maju ke hadapan dalam teknik lukisannya. Apa pun, saya berpuas hati dengan Kepujian 3 untuk Seni Lukis dalam SPM saya.

Apabila dipilih ke Tingkatan Enam, saya sekali lagi ditempatkan dalam aliran Sains. Kali ini saya tidak cuba untuk menukar aliran tetapi memilih untuk meneruskan sahaja sekalipun matapelajaran Matematik Tingkatan Enam amat memeningkan kepala saya. Pada masa-masa terluang saya meneruskan aktiviti melukis potret untuk meredakan kepeningan saya.

Saya cenderung melukis potret kerana saya berpendapat melukis subjek lukisan yang hampir dengan diri kita adalah lebih mudah daripada melukis subjek lukisan yang jauh dengan diri kita. Kita sentiasa bertemu dengan manusia dan sentiasa dapat melihat wajah mereka. Paling tidak pun, kita boleh melihat wajah kita sendiri pada cermin. Maka, melukis potret menjadi lebih mudah berbanding dengan melukis pemandangan di tepi laut, misalnya. Pastinya, melukis wajah hantu lebih sukar sebab kebanyakan daripada kita tidak pernah melihat wajah hantu yang sebenar. Tetapi, jika diberi peluang, kita akan memilih untuk melukis gambar hantu yang bertaring, bermata merah, rambut yang panjang mengerbang, dan sebagainya.

Mengapa memilih lukisan gambar hantu daripada lukisan potret manusia biasa? Yang manakah biasa kita lihat setiap hari, hantu atau manusia? Jawapannya ada pada saudara-saudari. Dan, jawapan ini telah lama ada pada saya. Dengan sebab itu, melukis potret wajah orang adalah pilihan saya sejak dari dulu lagi.

No comments:

Post a Comment