Tuesday, January 19, 2010

PEMINAT LUKISAN POTRET - Jumpa Cikgu Mas di Facebook.com


Assalamualaikum wm. wt.

Bila menyentuh darihal lukisan potret, tidak ramai yang berminat melukis. Biasanya, yang ramai ialah peminat lukisan potret. Jarang-jarang pula didengari orang yang tidak berminat atau membenci lukisan potret.

Dari kalangan peminat lukisan potret, ada yang terlalu minat sehingga mereka sanggup membeli berbillion-billion ringgit lukisan potret Mona Lisa hasil tangan Leonardo da Vinci yang terkenal itu. Namun, oleh kerana lukisan tersebut adalah aset dan maruah negara, maka ia tidak dijual kepada sesiapa walaupun dengan harga yang sangat tinggi - ia priceless . Sesiapa yang melancong ke Paris pasti tidak akan melepaskan peluang menatap potret Mona Lisa di Salle de Etats, Louvre. Tahukah saudara-saudari makna Mona Lisa itu ialah Puan Lisa?

Selain daripada membeli, peminat-peminat akan menempah lukisan potret wajah mereka sendiri atau wajah-wajah orang kesayangan mereka. Ini mendatangkan kepuasan kepada mereka. Sekalipun mereka tidak mampu menghasilkan lukisan seumpama itu tetapi mereka menghargainya. Mungkin mereka ada menyimpan impian menjadi pelukis potret suatu masa dulu tetapi tiada pendedahan dan bimbingan sesiapa yang membolehkan mereka mencapai impian mereka itu.

Jika seseorang itu mempunyai minat dan mendapat pendedahan serta bimbingan orang yang mahir darihal lukisan potret, maka dia akan beransur-ansur menjadi seorang pelukis potret. Sekadar untuk menjadi seorang pelukis potret yang biasa-biasa seperti saya, minat, pendedahan dan bimbingan sudah memadai. Tetapi untuk menjadi pelukis potret handalan, ada bahan dan ramuan lain yang diperlukan dalam resipi kejayaan mereka.

Bagi peminat lukisan potret, resipi mudah ialah minat. Dan minat itu bukan sesuatu yang dipaksa-paksa. Ia tidak perlu diusahakan. Bila ada minat, dapat kepuasan, itu sudah memadai bagi peminat lukisan potret.

No comments:

Post a Comment