Wednesday, February 3, 2010

DATE LINE - Jumpa Cikgu Mas di Facebook.com



Assalamualaikum wm. wt.


Melukis sesebuah potret untuk tempahan seseorang perlu ada date line. Misalnya, 3 hari atau 7 hari selepas mula kerja bergantung kepada saiz dan jenis potret yang diminta. Potret saiz besar sememangnya memerlukan masa yang lebih. Begitu juga potret berwarna.


Meletakkan satu date line membantu kita fokus dalam menyiapkan sesuatu kerja tanpa berlengah-lengah dan tidak pula tergopoh-gapah. Namun ada juga permintaan untuk mendapatkan potret dengan segera, misalnya satu hari, maka, bayaran lebih diperlukan. Ini kerana pelukis terpaksa melakukan kerjanya dalam tekanan.


Apapun date line biasanya ditetapkan oleh pelukis sendiri. Ini membantu pelukis fokus dan menepati masa. Menepati masa juga penting kerana pelanggan akan lebih yakin kepada pelukis yang on time. Reputasi pelukis akan jatuh pada pandangan pelanggan jika dia gagal menyiapkan kerjanya pada masa yang dipersetujui.


Oleh itu, selain fokus, date line perlulah realistik : tidak terlalu sekejap dan tidak terlalu lama. Jika terlalu sekejap, dibimbangi pelukis tidak dapat menghasilkan kerja yang baik dan berkualiti. Jika terlalu lama pula, pelanggan akan merasa bosan dan rasa tidak berbaloi dengan perbelanjaan yang telah dikeluarkan.

No comments:

Post a Comment