Sunday, February 7, 2010

MENCARI PELAJAR - Jumpa Cikgu Mas Potret di Facebook.com



Assalamualaikum wm. wt.

Sudah semestinya kita tidak boleh lokek dengan apa yang kita ada termasuklah ilmu dan kemahiran yang Allah berikan kepada kita, melainkan ilmu yang salah dan kemahiran yang membinasakan. Selagi ilmu dan kemahiran kita bersifat murni, sebarkanlah kepada orang lain. Mudah-mudahan ilmu dan kemahiran itu bertambah-tambah murni di tangan orang lain.

Kebiasaannya, akan ada orang yang lebih kreatif daripada kita dan memurnikan lagi ilmu dan kemahiran kita dengan daya kreativitinya. Misalnya, saya tahu 3 teknik mendapatkan lukisan potret yang baik. Namun, di tangan pelajar-pelajar saya, mereka dapat menemui 4 lagi teknik baru menjadikan 7 teknik kesemuanya.

Dalam apa bidang dan lapangan sekalipun, seperti memasak, menjahit, berniaga, berceramah, dan sebagainya, ilmu dan kemahiran itu hendaklah diajar kepada orang lain. Barulah ia akan berkembang dan bercambah. Barulah ada kemajuan. Tidak ada ruginya mencari pelajar yang berminat dengan ilmu dan kemahiran yang kita ada. Sebab itu, ketika belajar, belajarlah dengan serius. Dan bila sudah menguasai, jangan pula kita lokek.

No comments:

Post a Comment