Wednesday, March 10, 2010

ISTIQOMAH - Jumpa Cikgu Mas di Facebook.com



Assalamulaikum wm. wt.

Jika kita ada usaha ke arah sesuatu matlamat, itu memang bagus. Tetapi kalau usaha kita itu sekerat jalan sahaja, maka, matlamat yang diidamkan itu tidak mungkin tercapai. Seperti seorang pelari 100 meter yang berhenti pada jarak 50 meter, maka, apalah ertinya usahanya itu kerana tidak sampai ke garisan penamat.

Untuk sampai ke garisan penamat memang banyak dugaannya. Kekangan masa adalah salah satu daripadanya. Selalunya ada saja perkara-perkara lain yang menyebabkan kita tidak berkesempatan melakukan perkara yang benar-benar kita ingini. Saya seorang yang benar-benar ingin serius dalam bidang bisnes potret ini tetapi tanggungjawab pekerjaan, keluarga, masyarakat, dan sebagainya, menyebabkan saya kesuntukan masa. Stamina dan kesihatan juga faktor yang mencuri masa. Keletihan dan mengantuk sering terjadi. Kalau jatuh sakit seperti demam, asthma, sakit kepala, sakit perut, dan lain-lain lagi, maka kesan kepada usaha kita akan berlebih-lebih lagi. Itu belum dikira perasaan jemu dan bosan.

Satu sifat yang perlu ada ialah istiqomah. Istiqomah atau consistent dalam melakukan sesuatu usaha sangat diperlukan. Mengekalkan rasa minat dan bersemangat amat penting. Bukan untuk sehari dua atau sebulan dua bulan tetapi berbelas malah berpuluh tahun lamanya. Di sinilah cabaran saya untuk menjadi seorang pelukis potret yang berjaya dan dalam masa yang sama menjadi fasilitator kepada pelajar-pelajar yang mengikuti www.kursuspotret.com.my

1 comment:

  1. salam seni cikgu.... kunjungilah ke blog saya sambil kita berkongsi ilmu dan pengalaman...

    ReplyDelete